Naturvårdsverket lämnade 1 februari över ett förslag till regeringen på Nationellt luftvårdsprogram, syftet är att Programmets innehåll skall styra de åtgärder och styrmedel Sverige behöver genomföra för att uppnå nationella utsläppsminskningar enligt EU:s nya takdirektiv och bidrar till en bättre luftmiljö.
Sid 19 i programmet:
"Gällande förutsättningarna för eldrift är det värt att notera de regionala skillnader som finns mellan till exempel städer och landsbygd/glesbygd och mellan norra och södra Sverige. Speciell hänsyn behövs för regioner med kallare klimat och glesbygdsområden med ett stort bilberoende i utbyggnaden av ladd- infrastrukturen
När det gäller användningen av biodrivmedel inom fordonsflottan har detta tyvärr ingen större effekt på utsläppen av kväveoxider då utsläppen är mer eller mindre lika stora från en dieselbil som körs på fossil diesel eller på biodiesel. Ju mer klimatarbetet fokuserar på att öka användningen av biodrivmedel istället för att minska trafikarbetet eller öka elektrifiering kan detta till och med vara negativt för luftkvaliteten i svenska tätorter.
Ett undantag är biogas som genererar mindre utsläpp av såväl koldioxid som kväveoxid och partiklar jämfört med bensin- men framförallt dieselbilar. "
Läs mer: www.naturvardsverket.se