Ökade satsningar på flytande metan i Västra Götaland

Produktionen av flytande biogas är igång. Både Scania och Volvo har lanserat euro 6 gasmotorer för tunga lastbilar, och utbyggnaden av tankställen har tagit fart.

– Äntligen kan de tunga transporterna börja använda flytande metan som drivmedel, säger Bo Ramberg, processledare Biogas Väst och tidigare VD för FordonsGas

När efterfrågan på gasdrivna fordon ökade under 1990-talet behövdes fler ställen att tanka fordonsgas på. Göteborg Energi tog initiativ till att starta ett bolag som skulle både bygga och driva tankställen, men då var det fortfarande bara naturgas i tankarna. Efterhand ställdes krav på att drivmedlet skulle vara förnybart – och Biogas Väst bildades.

– Den samverkan som utvecklades där är nyckeln till att vi har kommit så här långt. Där kunde fordonstillverkare, tankställebyggare och regionens politiker driva de här frågorna tillsammans, fortsätter Bo Ramberg

Satsning för mer flytande metan till tunga transporter

2010 öppnade det första tankstället för flytande metan, ett drivmedel som används av tunga transporter, i Göteborg. Sedan kom ytterligare ett i Jönköping, och idag är många fler på gång. Både Gasum och Fordonsgas har fått Klimatklivspengar för att bygga, och inom snart kommer det fyra nya stationer för flytande metan i Västra Götaland.

– Det är de tunga transporterna som kommer att behöva ställa om till mer miljöanpassade drivmedel de närmaste åren. Transportsektorn är den sektor som använder minst alternativ energi. Gasbussarna har sin plats, men lastbilar och långtradare kör fortfarande på diesel, konstaterar Bo Ramberg.

Han tror att om transportköparna – och slutkunderna – ställer krav på mer miljövänliga transporter, kommer också en ökad efterfrågan på både lastbilar och tankställen. Som exempel berättar Bo om taxiverksamheten på flygplatserna: - Arlanda flygplats har ett selekteringssystem som prioriterar el- och gasbilar, som inte finns vid exempelvis Landvetter. Det har resulterat i att det finns omkring 3 000 gasdrivna taxibilar i Stockholmsområdet. Här i Västsverige har vi 30–40 stycken.

Och visst svarar marknaden. I takt med att tankinfrastrukturen byggs ut, lastbilarna moderniseras och Klimatklivet kan hjälpa till att täcka merkostnaden i investeringsfasen börjar åkare nu att ställa om. Ett exempel är Götene Kyltransporter som redan har beställt gaslastbilar från Volvo. – Vi har helt enkelt ett stort intresse i hållbar utveckling. För oss känns den här miljövänliga satsningen helt naturlig, säger företagets VD Ulf Johansson.

Fler nyheter

Renare stränder med unik strandstädarkarta

Nedskräpningen av stränder och vatten gör sig extra påmint när sommaren närmar sig. Enligt mätningar som görs regelbundet i Nordsjöområdet är västkusten i särklass skräpigast med 20 upphittade plastbitar per kvadratdecimeter. Men kommunerna längs Bohuskusten har gått samman och tagit fram en strandstädarkarta – där alla kan hjälpa till att få stränderna renare.

Webbutbildning om klimatsmart mat och hälsosamma måltider

Länk till en webbutbildning framtagen av VGR om klimatsmart mat och hälsosamma måltider

En sammanfattning från Gasdagarna

Gasbranschen träffades under två intensiva dagar i Båstad den 15-16 maj. Biogasen tog stor plats på konferensen och här kommer lite noteringar om aktuell information som förmedlades

Tunga arbetsfordon på gång

CNH med tunga varumärken som Iveco, New Holland etc har nyligen slutit en biogasöverenskommelse med Italienska staten och lanserat ett nytt hjullastarkoncept som drivs på gas.

Falköping bygger ut biogasproduktionen!

Det satsas på ökad biogasproduktion i Falköping