Ökade satsningar på flytande metan i Västra Götaland

Produktionen av flytande biogas är igång. Både Scania och Volvo har lanserat euro 6 gasmotorer för tunga lastbilar, och utbyggnaden av tankställen har tagit fart.

– Äntligen kan de tunga transporterna börja använda flytande metan som drivmedel, säger Bo Ramberg, processledare Biogas Väst och tidigare VD för FordonsGas

När efterfrågan på gasdrivna fordon ökade under 1990-talet behövdes fler ställen att tanka fordonsgas på. Göteborg Energi tog initiativ till att starta ett bolag som skulle både bygga och driva tankställen, men då var det fortfarande bara naturgas i tankarna. Efterhand ställdes krav på att drivmedlet skulle vara förnybart – och Biogas Väst bildades.

– Den samverkan som utvecklades där är nyckeln till att vi har kommit så här långt. Där kunde fordonstillverkare, tankställebyggare och regionens politiker driva de här frågorna tillsammans, fortsätter Bo Ramberg

Satsning för mer flytande metan till tunga transporter

2010 öppnade det första tankstället för flytande metan, ett drivmedel som används av tunga transporter, i Göteborg. Sedan kom ytterligare ett i Jönköping, och idag är många fler på gång. Både Gasum och Fordonsgas har fått Klimatklivspengar för att bygga, och inom snart kommer det fyra nya stationer för flytande metan i Västra Götaland.

– Det är de tunga transporterna som kommer att behöva ställa om till mer miljöanpassade drivmedel de närmaste åren. Transportsektorn är den sektor som använder minst alternativ energi. Gasbussarna har sin plats, men lastbilar och långtradare kör fortfarande på diesel, konstaterar Bo Ramberg.

Han tror att om transportköparna – och slutkunderna – ställer krav på mer miljövänliga transporter, kommer också en ökad efterfrågan på både lastbilar och tankställen. Som exempel berättar Bo om taxiverksamheten på flygplatserna: - Arlanda flygplats har ett selekteringssystem som prioriterar el- och gasbilar, som inte finns vid exempelvis Landvetter. Det har resulterat i att det finns omkring 3 000 gasdrivna taxibilar i Stockholmsområdet. Här i Västsverige har vi 30–40 stycken.

Och visst svarar marknaden. I takt med att tankinfrastrukturen byggs ut, lastbilarna moderniseras och Klimatklivet kan hjälpa till att täcka merkostnaden i investeringsfasen börjar åkare nu att ställa om. Ett exempel är Götene Kyltransporter som redan har beställt gaslastbilar från Volvo. – Vi har helt enkelt ett stort intresse i hållbar utveckling. För oss känns den här miljövänliga satsningen helt naturlig, säger företagets VD Ulf Johansson.

Fler nyheter

God fortsättning i ny organisation!

Hej alla och god fortsättning! Hoppas ni hade goa helger och inte var alltför frustrerade över Klimatklivets utveckling. Vi på Biogas Väst kände en viss besvikelse, det ska erkännas, men när dimman nu har skingrats är vi övertygade om att marknaden för biogasen kommer fortsätta rulla framåt - om än kanske i en något långsammare takt.

Nu heter vi Energikontor Väst

Nytt år. Nytt namn. Ny organisation. Men samma medarbetare, samma kontor och samma engagemang för energiomställning och klimat. Från och med nu heter vi Energikontor Väst och är en del av Innovatum – med massor av spännande möjligheter till utveckling.

Innovationskluster för flytande biogas beviljat

Vi rundar av året med en lättsam och trevlig nyhet, nämligen att Energimyndigheten äntligen beviljat ansökan om Innovationskluster för flytande biogas!

Det började med ett brev

Säve Plantskola, som etablerades redan 1947, drivs idag av syskonen Marie Andersson och Rickard Nordström. Förutom 4,5 hektar odlingsmark har man också 7 växthus samt 500 m2 hall för maskiner, kontor och packning. Framförallt växthusen värmdes upp med hjälp av en oljepanna för att hålla en frostfri miljö. Tills något hände en dag...

Rapport Biogasdriven färjeled – Hönöleden.

Nu finns en ny version av rapporten  Biogasdriven färjeled – Hönöleden.