Ökade satsningar på flytande metan i Västra Götaland

Produktionen av flytande biogas är igång. Både Scania och Volvo har lanserat euro 6 gasmotorer för tunga lastbilar, och utbyggnaden av tankställen har tagit fart.

– Äntligen kan de tunga transporterna börja använda flytande metan som drivmedel, säger Bo Ramberg, processledare Biogas Väst och tidigare VD för FordonsGas

När efterfrågan på gasdrivna fordon ökade under 1990-talet behövdes fler ställen att tanka fordonsgas på. Göteborg Energi tog initiativ till att starta ett bolag som skulle både bygga och driva tankställen, men då var det fortfarande bara naturgas i tankarna. Efterhand ställdes krav på att drivmedlet skulle vara förnybart – och Biogas Väst bildades.

– Den samverkan som utvecklades där är nyckeln till att vi har kommit så här långt. Där kunde fordonstillverkare, tankställebyggare och regionens politiker driva de här frågorna tillsammans, fortsätter Bo Ramberg

Satsning för mer flytande metan till tunga transporter

2010 öppnade det första tankstället för flytande metan, ett drivmedel som används av tunga transporter, i Göteborg. Sedan kom ytterligare ett i Jönköping, och idag är många fler på gång. Både Gasum och Fordonsgas har fått Klimatklivspengar för att bygga, och inom snart kommer det fyra nya stationer för flytande metan i Västra Götaland.

– Det är de tunga transporterna som kommer att behöva ställa om till mer miljöanpassade drivmedel de närmaste åren. Transportsektorn är den sektor som använder minst alternativ energi. Gasbussarna har sin plats, men lastbilar och långtradare kör fortfarande på diesel, konstaterar Bo Ramberg.

Han tror att om transportköparna – och slutkunderna – ställer krav på mer miljövänliga transporter, kommer också en ökad efterfrågan på både lastbilar och tankställen. Som exempel berättar Bo om taxiverksamheten på flygplatserna: - Arlanda flygplats har ett selekteringssystem som prioriterar el- och gasbilar, som inte finns vid exempelvis Landvetter. Det har resulterat i att det finns omkring 3 000 gasdrivna taxibilar i Stockholmsområdet. Här i Västsverige har vi 30–40 stycken.

Och visst svarar marknaden. I takt med att tankinfrastrukturen byggs ut, lastbilarna moderniseras och Klimatklivet kan hjälpa till att täcka merkostnaden i investeringsfasen börjar åkare nu att ställa om. Ett exempel är Götene Kyltransporter som redan har beställt gaslastbilar från Volvo. – Vi har helt enkelt ett stort intresse i hållbar utveckling. För oss känns den här miljövänliga satsningen helt naturlig, säger företagets VD Ulf Johansson.

Fler nyheter

Passa på att ansöka om energikartläggningsstödet

Den 30 april 2019 är sista datumet att ansöka om det ekonomiska stödet för energikartläggning i små och medelstora företag. Passa på att söka, så kan ni göra kartläggningen senare. Vi hjälper er genom processen före, under och efter ansökan!

Bussupphandling Sjuhärad + Öckerö är klar

Det blev inte några biogasbussar (0 st) överhuvudtaget när Västtrafik nyss avslutad upphandlingen av busstrafik i Sjuhärad och Öckerö.

Tankstation för flytande Biogas i Götene

Sveriges sjunde tankställe för flytande metangas och det första inom ramen för klimatklivet invigdes i onsdags (2018-03-13) i Götene, Västra Götaland.

Svårt att hitta bra alternativ till konstgräsplaner

Rapporterna om konstgräsplaners negativa effekter på miljön har de senaste åren haglat tätt. Och när 90 procent av alla planer tillhör kommunala anläggningar blir frågan ständigt aktuell för landets kommuner. Vid den senaste träffen med Kommunnätverket för hållbar utveckling var temat plast och hur vi i framtiden bättre kan hantera bland annat konstgräsplaner.

Peter i radio - "Jättebra att vi blir upprörda"

Peter Rydberg, energi- och klimatrådgivare i Borås pratar om hushållmaskiner och vad man kan göra när den går sönder, i stället för att köpa nytt