cykelns_andel_per_lan.jpg
Foto: Krister Spolander
ur rapporten Cykling i Sverige

Västra Götaland: 7 % cykelresor, 4:e sämst i landet – ställ bilen mer!

Strax under 7 % av alla resor i Västra Götaland sker med cykel. Det gör oss till fjärde sämsta länet i landet och klart under rikssnittet på 9 %. Det borde vara bättre, anser Cykelfrämjandet, Energikontoren Sverige och Gröna Bilister.

- Genom att göra det lätt och attraktivt att ta cykeln förbättras folkhälsan, luften blir renare och vår klimatpåverkan minskar. Genom att ta fram en offensiv cykelstrategi kan andelen cyklande öka ytterligare, säger Dag Midböe från Cykelfrämjandet, som står bakom undersökningen.

I Landskrona, Halmstad, Kalmar, Umeå och Växjö, står cykeln för över 20 procent av huvudresorna. I Borås, Haninge, Huddinge, Kungälv, Sigtuna, Sundsvall, Tyresö, Uddevalla, Upplands Väsby och Örnsköldsvik är cykelandelen under fyra procent.

- Det finns inga faktiska skillnader mellan kommunerna där cykeln är ett självklart val och de där cykeln är udda och ovanlig, med politisk vilja kan alla kommuner nå över tio procent redan på ganska kort tid, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister.

Under Trafikantveckan, som pågick den 16-22 september, genomfördes en mängd aktiviteter runt om i landet som syftade till att öka andelen cykelresor.

- Jag hoppas och tror att det kan vara startskottet för många vanebilister att byta till cykel för vardagsresorna till och från jobbet, affären eller studierna. Inte minst kan elcykeln övertyga många som tidigare tyckt det varit lite för besvärligt att cykla, säger Sara-Linnéa Östervall, Energikontoren Sverige.

Studien pekar på att den stora variationen i cykelandel delvis kan förklaras med var bostäder, arbetsplatser, servicecentra, skolor och liknande är belägna, med befolkningstäthet och pendlingsavstånd. Men det förklarar inte varför cykelandelen är dubbelt så hög i Malmö som i Stockholm och Göteborg, eller fyra gånger så hög i Umeå som i Stockholm; vintertid cyklar man mycket mer i Umeå än man gör sommartid i Stockholm.

Kommunerna kan underlätta för ökad cykling genom att bygga fler cykelvägar, bättre korsningar eller undergångar så att cyklister inte måste passera trafikerade bilvägar. Men det kan också handla om så basala saker som att göra säkra cykelparkeringar i anslutning till busshållplatser och stationer, eller skylta lämpliga vägar för cyklister och ploga cykelbanor tidiga vintermorgnar. Kommunerna kan också med hjälp av information inspirera fler att använda cykel till, från och i arbetet.

Cykelfrämjandet, Energikontoren Sverige och Gröna Bilister arbetar gemensamt för att stärka alternativen till bilen, bl.a. med den gemensamma sajten trafikantveckan.nu. Detaljerad cykelinformation finns på cykelframjandet.se.

För ytterligare information:
Cykelfrämjandet: Dag Midböe, 070-640 28 29
Energikontoren Sverige: Sara-Linnéa Östervall, 0702-11 05 47
Gröna Bilister: Mattias Goldmann 070-309 00 45

 

Fler nyheter

Tung transport och statliga medel

På tisdagsmorgonen den 12 juni anordnade Biogas Väst ett frukostseminarium med fokus på tung transport och vad regeringens satsning på ett innovationskluster för flytande biogas (LBG) innebär.

Energi- och klimatrådgivare fokuserar på solel och hållbara transporter

För att öka kunskapen om hållbara transporter och solel går landets kommunala energi- och klimatrådgivare ihop i ett gemensamt projekt som sträcker sig fram till hösten 2019. Under perioden erbjuds privatpersoner, organisationer och företag fördjupad rådgivning inom respektive fokusområde av sin kommunala energi- och klimatrådgivning.

Lerum vann Laddguldet 2018 - Sveriges bästa elbilskommun!

Juryns motivering ”Lerum är ett föredöme att inspireras av. Under 2017 har ett stort antal elbilar levererats till den kommunala verksamheten, och laddinfrastrukturen för allmänheten har nyligen byggts ut ordentligt. Visionen är att vara Sveriges ledande miljökommun år 2025.”

Brf Biskopsgården 3 – ett lysande exempel!

Energi- och klimatrådgivarna i Göteborg har under 2017 genomfört ett insatsprojekt om energieffektiv belysning för bostadsrättsföreningar i Göteborg och Partille. Ett 60-tal bostadsrättsföreningar har besökts – en har stuckit ut lite extra ur mängden.

"Solceller för mindre aktörer" - regler, teknik och ekonomi för dig som vill producera egen solel

Taklutning, väderstreck och anläggningsstorlek - en villaägare, bostadsrättsförening eller ett företag som vill börja producera egen solel ställs inför många frågor. I rapporten "Solceller för mindre aktörer" hittar du information om regler, teknik och ekonomi vid installation av en småskalig solcellsanläggning.