cykelns_andel_per_lan.jpg
Foto: Krister Spolander
ur rapporten Cykling i Sverige

Västra Götaland: 7 % cykelresor, 4:e sämst i landet – ställ bilen mer!

Strax under 7 % av alla resor i Västra Götaland sker med cykel. Det gör oss till fjärde sämsta länet i landet och klart under rikssnittet på 9 %. Det borde vara bättre, anser Cykelfrämjandet, Energikontoren Sverige och Gröna Bilister.

- Genom att göra det lätt och attraktivt att ta cykeln förbättras folkhälsan, luften blir renare och vår klimatpåverkan minskar. Genom att ta fram en offensiv cykelstrategi kan andelen cyklande öka ytterligare, säger Dag Midböe från Cykelfrämjandet, som står bakom undersökningen.

I Landskrona, Halmstad, Kalmar, Umeå och Växjö, står cykeln för över 20 procent av huvudresorna. I Borås, Haninge, Huddinge, Kungälv, Sigtuna, Sundsvall, Tyresö, Uddevalla, Upplands Väsby och Örnsköldsvik är cykelandelen under fyra procent.

- Det finns inga faktiska skillnader mellan kommunerna där cykeln är ett självklart val och de där cykeln är udda och ovanlig, med politisk vilja kan alla kommuner nå över tio procent redan på ganska kort tid, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister.

Under Trafikantveckan, som pågick den 16-22 september, genomfördes en mängd aktiviteter runt om i landet som syftade till att öka andelen cykelresor.

- Jag hoppas och tror att det kan vara startskottet för många vanebilister att byta till cykel för vardagsresorna till och från jobbet, affären eller studierna. Inte minst kan elcykeln övertyga många som tidigare tyckt det varit lite för besvärligt att cykla, säger Sara-Linnéa Östervall, Energikontoren Sverige.

Studien pekar på att den stora variationen i cykelandel delvis kan förklaras med var bostäder, arbetsplatser, servicecentra, skolor och liknande är belägna, med befolkningstäthet och pendlingsavstånd. Men det förklarar inte varför cykelandelen är dubbelt så hög i Malmö som i Stockholm och Göteborg, eller fyra gånger så hög i Umeå som i Stockholm; vintertid cyklar man mycket mer i Umeå än man gör sommartid i Stockholm.

Kommunerna kan underlätta för ökad cykling genom att bygga fler cykelvägar, bättre korsningar eller undergångar så att cyklister inte måste passera trafikerade bilvägar. Men det kan också handla om så basala saker som att göra säkra cykelparkeringar i anslutning till busshållplatser och stationer, eller skylta lämpliga vägar för cyklister och ploga cykelbanor tidiga vintermorgnar. Kommunerna kan också med hjälp av information inspirera fler att använda cykel till, från och i arbetet.

Cykelfrämjandet, Energikontoren Sverige och Gröna Bilister arbetar gemensamt för att stärka alternativen till bilen, bl.a. med den gemensamma sajten trafikantveckan.nu. Detaljerad cykelinformation finns på cykelframjandet.se.

För ytterligare information:
Cykelfrämjandet: Dag Midböe, 070-640 28 29
Energikontoren Sverige: Sara-Linnéa Östervall, 0702-11 05 47
Gröna Bilister: Mattias Goldmann 070-309 00 45

 

Ämnen

Fler nyheter

Rapport Biogasdriven färjeled – Hönöleden.

Nu finns en ny version av rapporten  Biogasdriven färjeled – Hönöleden.

Roliga synergier i innovativt avfallsprojekt

Usch blir till resurs i projektet "Ways2Taste" där forskare vid Högskolan i Borås utvecklar metoder för att odla svampar på restprodukter som annars skulle ha blivit avfall. Målet är att framställa klimatsmarta material – bland annat en helt ny proteinkälla

Ökade hållbarhetskrav för biodrivmedel och flytande biobränslen

Regeringen har beslutat om en ändring av förordningen (2011:1088) om hållbarhetskriterier för biodrivmedel och flytande biobränslen, som träder i kraft den 1 juli 2019.

Ny produktion i Skara?

Agroväst i Skara ska koordinera ett stort EU-projekt för att vidareutveckla ett grönt bioraffinaderi vid Sötåsenskolan i Töreboda för produktion av biogas.

Bovierian Hönö – en riktig solskenshistoria!

520 m2 monokristallina solcellspaneler, 97 installerade kWp på söder- och västertak samt 85 000 kWh kalkylerad solelsproduktion. Det är resultatet av en idé som föddes i Brf Bovieran Hönö under hösten 2017. En idé som också resulterade i att man tog hjälp av Energi- och klimatrådgivarna för rådgivning under projektets gång. Anläggningen stod klar den 28/6 2018. Precis lagom för att ta del av den strålande sommarsolen!